Vai meklējot kosmētiskā līdzekļa sastāvdaļas uz produktu iepakojumiem, esi ievērojis četru burtu kombināciju INCI? Šī nomenklatūra norāda sastāvu un izejvielu secību produktā, turklāt, varbūt esi aizdomājies – Kādēļ sastāvs netiek rakstīts latviski, bet visbiežāk latīņu vai angļu valodā? Tad turpini lasīt un iegūsti lielāku priekšstatu par International Nomenclature of Cosmetic Ingredients.
Atsaucoties uz 2023. gada datiem, ieņēmumi skaistumkopšanas un personīgās aprūpes tirgū 2023. gadā sasniedza nedaudz vairāk, kā 570 miljardus ASV dolāru. Paredzams, ka tirgus ik gadu pieaugs par 3,80%. Tirgus lielākais segments ir personīgās aprūpes segments, kura tirgus apjoms 2023. gadā bija 253,30 miljardi ASV dolāru.[1] Cilvēki skaistumkopšanas produktus izmanto, lai uzlabotu savu izskatu un rūpētos par sevi un savu ķermeni. Aizvien vairāk tiek pievērsta uzmanība sejas un ķermeņa ādas kopšanai, veselīgam matu izskatam, ķermeņa aromātam, uzlabojot gan savu izskatu, gan veselību.[2]
INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) ir starptautiski atzīti un vienoti kosmētikas sastāvdaļu nosaukumi, kas konkrētā produktā ataino precīzu izmantoto sastāvdaļu nosaukumus.[3] Interesanti kādēļ starptautiski, vai ne? Tad, lūk, uzņēmumi, kuri veido dažādus skaistumkopšanas produktus, kā, piemēram, krēmus, serumus, losjonus, ziepes, kosmētiskās eļļiņas u.c. produktus, izejvielas pasūta no kāda ražotāja, taču, ja katra izejviela netiks korekti nosaukta vai definēta, pastāv liela iespējamība, ka uzņēmējs pasūtīs nepareizo preci, kas radīs tikai haosu un neizpratni, tādēļ katrai izejvielai ir savs vārdiņš jeb nosaukums, kas ir starptautiski pieņemts visās Eiropas Savienības valstīs. Izmantotās sastāvdaļas jānorāda, izmantojot starptautiski pieņemtos nosaukumus, kas atrodami glosārijā.[4] Glosārijs ir sarežģītu vārdu skaidrojums vai tulkojums.[5] Tāpēc konkrēti kosmētikas izstrādājumu nosaukumi, ir apkopoti vienuviet, lai tie būtu saprotami ikvienam cilvēkam, kas lasa kosmētikas marķējumu visā Eiropā.
Iegādājoties jebkuru produktu, uz iepakojuma vienmēr jābūt norādītam INCI sastāvam, proti, tas patērētājam palīdz saprast, kādas sastāvdaļas tiek izmantotas konkrētajā produktā. Visbiežāk tas ir norādīts uz iepakojuma vai etiķetes, turklāt informācijai ir jābūt viegli salasāmai un neizdzēšamai.[6] Būtiski iekļaut informāciju par preces nosaukumu, kvalitāti, drošumu, tostarp, kā lietojot produktu, tas var ietekmēt cilvēka veselību. [7]
Arī skaistumkopšanas jomā ir izveidota regula, kas nosaka dažādas prasības par produktu. Kāpēc vajadzīga Kosmētikas regula? Regula nepieciešama, lai apmierinātu visas nepieciešamās preces kvalitātes prasības, kas sniedz patērētājam korektu, precīzu un pilnīgu informāciju gan par produkta sastāvu, gan lietošanu, gan tā iedarbību.[8] Piemēram, ja cilvēkam ir alerģija pret kādu konkrētu produkta izejvielu, viņam ir iespēja no tā izvairīties.
Eiropas Savienības Kosmētikas regula nosaka, ka uz etiķetes vai iepakojuma papildus jānorāda uzņēmuma nosaukums un adrese, sastāvdaļu saraksts – dilstošā secībā, proti, norādot galvenās sastāvdaļas, kas produktā būs visvairāk, bet pēdējā vietā, kas produkta izstrādē izmantots vismazāk, piemēram, klasiskā pudelētajā šampūnā pirmā izejviela būs AQUA jeb ūdens (līdz pat 80% no sastāva), tad aktīvās putojošās vielas, piemēram, kokosriekstu betaīns vai sulfātu sāļi, bet pēdējie varētu būt dažādi konservanti, smaržvielas un aktīvās iedarbīgās vielas (0.1-1%). Kosmētikas produktos obligāti jāiekļauj informācija par produkta lietošanu, kam tas ir paredzēts, tostarp kā to lietot, lai tas būtu droši, kā arī patērētājam būtu iespējams panākt vēlamo un efektīvāko rezultātu. Turklāt, vienmēr jābūt norādītam precīzam derīguma termiņam, precīzāk, cik ilgi drīkst uzglabāt un lietot produktu pēc tā atvēršanas, tostarp patērētājam uz iepakojuma jābūt iespējai atrast kāds ir produkta partijas numurs.[9]
Šeit parādīsim dažus nosaukumus – Cocos nucifera oil (Kokosriekstu eļļa), Isoamyl laurate (Izoamillaurāts – izejviela, kas mazina augu eļļu taukainību un palīdz eļļām vieglāk uzsūkties ādas slānī), Glycerin (Glicerīns), Lavandula angustifolia flower extract (Lavandas ziedu ekstrakts), Xanthan gum. Šī ir tikai maza, maza daļiņa no iespējamām sastāva izejvielām, taču šeit ir redzams, ka to nosaukumi nav latviešu valodā, bet gan angļu, lai tos varētu saprast arī dažādas starpkultūras.
Cieņā un mīlestībā,
Tava Silmachy Cosmetics komanda (teksta autore Evita Lībāne)
[1] https://www.statista.com/outlook/cmo/beauty-personal-care/worldwide
[2] https://cosmeticseurope.eu/cosmetic-products/
[3] https://www.personalcarecouncil.org/resources/inci/
[4] https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/cosmetics/cosmetic-ingredient-database/cosing-glossary-ingredients_en
[5] https://tezaurs.lv/glos%C4%81rijs
[6] https://www.vi.gov.lv/lv/prasibas
[7] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02009R1223-20200501&from=EN
[8] https://cosmeticseurope.eu/cosmetics-industry/understanding-cosmetics-regulation/
[9]https://cosmeticseurope.eu/cosmetic-products/understanding-label/, https://www.vi.gov.lv/lv/prasibas, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02009R1223-20200501&from=EN